3 bækkenbundskugler på en hvid dyne
Guides

Knipkulor – Den ultimata guiden

Har du hört talas om knipkulor? Det har du förmodligen, kanske har du rentav tänkt att du borde börja använda dem för att träna din bäckenbotten. Då är du långt ifrån ensam, vi är nämligen många som sitter i samma båt.

Det första, och i många fall svåraste, du ska göra är att hiva ’borde’ överbord. Sen kan du läsa resten av det här blogginlägget i lugnt och ro, utan den där irriterande, inre rösten som påstår att dina sociala medie-konton är mycket roligare.

Vi vågar nästan lova att din tid är bättre spenderad här. Om du läser vidare kommer du får svar på många av de frågor som du kan ha grubblat på kring knipkulor och bäckenbottenträning, samt lära sig varför en av dem – eller båda två faktiskt – behövs och bör vara en del av din vardag.

Knipövningar

På 80-talet var bäckenbottenträning verkligen på modet. Jane Fonda hejade på amerikanerna och här hemma ledde Susan Lanefelt programmet Gymping, där hon fick hela Sverige att ropa ”kniiiip!”.  Att göra knipövningar var alltså supertrendigt och visades på bästa sändningstid i TV.

Men en äkta klassiker går aldrig ur tiden, tvärtom! Idag är det många som återigen uppskattar gammaldags hantverk, mode från 80- och 90-talet, och ja – knipövningar.

Är du en av dem som gillar att grotta ner dig i detaljer? Har du lust att göra detsamma med underlivet, bildligt talat? Då har vi skrivit en ultimat guide till bäckenbottenträning, som innehåller allt du vill och behöver veta om kroppens alldeles egna stötdämpare.

I det här inlägget fokuserar vi mer på träningen än själva bäckenbotten, så låt oss gå vidare och titta närmare på de där beryktade knipövningarna.

Du bestämmer när och var du ska göra knipövningar

Vad är knipövningar?

Knipövningar påminner i mångt och mycket om intervallträning, men med i vart fall en klar fördel i att de kan utföras var som helst, när som helst. Det här kan alltså vara en bra träningsform även för dig som inte gillar mjölksyra och svettiga träningskläder efter en hård omgång på gymmet. Du kan genomföra dina knipövningar medan du ligger på soffan och tittar på tv, när du handlar efter jobbet, på kontoret, i bilen, på bussen eller i flygplanet på väg mot nya äventyr.

Valet är helt och hållet ditt.

Det finns få saker som är perfekta här i världen, och även om träning med knipövningar kan tyckas komma nära, så träffar den inte riktigt mitt i prick. Hur lätt och mångsidig den än är, måste den nämligen anpassas efter dig, var och vad som fungerar bäst för din kropp och livsstil.

Ovan jämförde vi det med intervallträning, men det är inte för att skrämma dig. Jämförelsen kommer helt enkelt av att knipövningar med fördel genomförs i set, eller just intervaller. Det kan till exempel se ut såhär:

  • 10 knip på ca. 5-10 sek. var (med motsvarande paus mellan varje knip)
  • Kort paus på max 1 minut
  • Upprepa totalt 3 gånger

Börja din knipträningen lugnt och försiktigt. Knip 1 gång i veckan, tills du känner dig bekväm med övningarna och att du vet vad, för att inte tala om hur, du gör. Därefter kan du öka antalet träningspass, tills du tränar 3-5 gånger i veckan.

Precis som med all träning tar det tid att komma i underlivsform, så se till att inte gå för hårt ut i början. Det är muskler vi talar om och alla muskler kan bli överansträngda; en försiktig start är bästa sättet att undgå just detta, för träningsvärk ”där nere” är inte alls skönt.

När vi nu har introducerat dig för tanken om denna träningsform ska vi naturligtvis gå igenom hur man kniiiiper på rätt sätt också.

Kvinna i vit topp sitter i en soffa och vilar sitt huvud mot soffkudden

I början är det bra att sitta eller ligga ner medan du kniper. Om du sitter, eller ligger, bekvämt kan du slappna av i kroppen och då är det lättare att känna vad som händer när du kniper. Det är viktigt för att du ska kunna hitta rätt teknik.

Knip ihop musklerna och känn efter var det spänner. Det ska kännas i ändtarmsöppningen; kniper du rätt så dras den liksom in liten i kroppen. Tänk på att du ska kunna andas som vanligt under tiden.

Om det känns som att du spänner hela magen och halva ansiktet, eller om du tappar knipet när du tar ett nytt andetag, då behöver du finslipa tekniken lite till. Det är bäckenbottenmusklerna som ska arbeta, inte magmusklerna.

Efter en tids träning kan du ha som mål att hålla ett knip i upp till 20 sekunder. Det är långt ifrån det lättaste, men då kan du vara i princip helt säker på att alltid kunna hålla dig tills du hittar en toalett. För det är ju ingen som har lust att kissa på sig, ens om det bara är lite som kommer ut.

Går du i väntans tider har du ännu fler anledningar att lägga lite tid på bäckenbottenträning, när illamåendet, cravings och längtan efter den nya familjemedlemmen inte tar upp all din tid.

Knipövningar för gravida

Ingen vill bli känd för sitt urinläckage, och det är knappast något vi pratar högt om, men inkontinens är långt ifrån ovanligt i samband med graviditet.

När du är gravid bär du runt på en extra tyngd, som stadigt ökar i vikt. Denna vikt trycker på din bäckenbotten, vilket kan göra det svårare att håll tätt.

Men det går att förebygga urinläckage och minska risken för inkontinens både under och efter graviditeten, genom att träna ditt underliv medan du väntar på att nytillskottet anländer. Gör du knipövningar redan under din graviditet blir det dessutom lättare för ditt underliv att återhämta sig efter förlossning.

Det innebär att du lugnt kan spontanskratta med vännerna efter att du fött barn, samt hoppa studsmatta med barnen när de blivit lite större, utan att behöva knipa ihop benen.

Träna ditt underliv medan du är gravid

Knipkulor efter förlossningen

Det är lätt att glömma bort den intima träningen när barnet väl är fött. Din lilla guldklimp blir den naturliga mittpunkten i ditt liv och det är mycket roligare att stirra på din sovande bebis än att knipa med uttröttade muskler i underlivet.

Men det ena behöver ju inte ta ut det andra, och som med allting annat handlar det om att få till en vana. I det här fallet finns det dessutom en bra genväg – knipkulor. De kan fungera som en fysisk påminnelse om din träning, vilket gör det lättare att komma ihåg knipen. Låt knipkulorna bli en del av din vardagsrutin och använd den exempelvis när du borstar tänderna, ordnar frukost, eller medan du gosar med ditt nyfödda barn.

Vänta dock minst 3 månader innan du börjar använda knipkulor efter förlossningen. Din läkare ska ha möjlighet att kontrollera att du har läkt ordentligt, och att allt är som det ska vara, innan du fortsätter din bäckenbottenträning och din resa mot att bli mästare över din blåsa igen.

Knipkulor istället för knipövningar?

Följande skulle kunna vara en fråga tagen direkt ur Trivial Pursuit eller Bezzerwizzer: Kan knipkulor användas istället för knipövningar? Det korta svaret är nej.

Det mer utförliga svaret är också nej, men det beror främst på att du inte behöver välja. Knipkulor fungerar nämligen bäst om de användas i kombination med knipövningar.

Tillhör du dem som snabbt och lätt kan påbörja en ny vana, till exempel att du kniper tre gånger varje gång du gör en högersväng med bilen eller barnvagnen, då behöver du förmodligen inte investera i ett par knipkulor. Är du däremot en av dem som lätt glömmer bort att knipa under dagens gång, trots att du gärna vill träna upp din bäckenbotten, då kan knipkulor bli din räddning.

Det är betydligt svårare att glömma bort något som man kan se och röra vid. Prova att placera dina kulor i badrumsskåpet, på nattduksbordet eller liknande och gör dem till en naturlig del av din kvällsrutin. Använd dem medan du gör dig redo för sängen, så kommer både du och ditt underliv somna nöjdare.

Vi lovar att återkomma till knipkulorna lite senare, men först vill vi gå igenom ännu ett par anledningar till varför du vill se till att hålla ditt underliv starkt och sunt.

Kvinna i vit topp och shorts hoppar i sängen

Fördelar med bäckenbottenträning

En bra tumregel är:

Ju starkare dina vaginala muskler är, desto lättare är det att hålla kontroll över intimområdet.

Den här träningsformen bidrar inte enbart till att du får bättre kontroll över din blåsa, utan det finns dessutom massor av fördelar för ditt sexliv att hämta:

  • Det blir lättare att få orgasm.
  • Du kan t.o.m. få lättare att uppnå en fontänorgasm
  • Du får ökad sexlust
  • Den sexuella njutningen ökar
  • Ditt underliv blir känsligare och du blir mer medveten om det, vilket innebär att du kan kontrollera musklerna under samlag, som i sin tur blir ännu mer intensivt

Om du är, eller har planer på att bli, gravid kan ett vältränat underliv dessutom göra det lättare att föda ditt barn. Plus att ditt underliv, som vi nämnde tidigare, får lättare att återhämta sig efter själva förlossningen. Bara positiviteter, med andra ord.

Nu känner du till fördelarna med denna träning, men om du aldrig har använt knipkulor tidigare kanske du undrar…

Vad är knipkulor?

Det är ju en minst sagt grundläggande fråga, men absolut inte en dum sådan.

På många sätt är det exakt vad det låter som: en kula som du kniper runt. Ett lite mer utförligt svar, är att knipkulor är ett träningsredskap som utvecklats speciellt för bäckenbotten och dess komplexa muskulatur. De är perfekta att kombinera med vanliga knipövningar, framför allt om du redan har knipit ett tag och känner dig redo för en ny utmaning.

Knipkulor kan se ut på många olika sätt och variera både vad gäller form, färg och material. Den helt klassiska varianten är en enkel, rund kula med någon form av snöre på. Snöret hänger utanför kroppen när kulan används, så att du snabbt och lätt kan få ut den igen efter avslutat träningspass. Det finns också dubbla modeller, både med separata kulor på ett snöre och varianter där två kulor sitter ihop i en timglasliknande form.

De vanligaste materialen är silikon och ABS-plast, så du kan känna dig trygg med att använda dem i dina mest intima områden. För den nyfikne, eller dig som har lust att experimentera lite, går det även att hitta knipkulor i bland annat glas, stål och sten.

Vilken knipkula du ska välja är naturligtvis helt upp till dig. Det handlar om tycke och smak, samt inte minst om att du ska känna dig bekväm med den. Men det finns ett par saker du ska tänka på, framför allt om det är första gången du ska införskaffa en sån här produkt.

Som nybörjare ska du välja en stor kula. Det kanske känns ologiskt, vanligtvis börjar man ju med något litet och arbetar sig uppåt, men inte här. Stora knipkulor är nämligen lättare att knipa runt och vänder sig således till mer oerfarna användare. Helt emot vad man skulle tro väger de stora kulorna generellt också mindre. Du ska alltså börja med en stor och lätt kula, för att sedan arbeta dig ner i storlek och upp i vikt allteftersom du blir starkare och får mer kontroll över dina knip.

Lite längre ner i inlägget kommer vi ge några förslag på olika modeller vi tycker om, men först ska vi lära oss mer om själva användningen.

Kvinna i vita trosor håller lila knipkulor framför sig

Hur använder man knipkulor?

Ibland känns det som att man behöver en ingenjörsexamen för att klara av vardagen, men knipkulor är befriande lätta att förstå sig på. Du för helt enkelt in dem i slidan, kniper med dina bäckenbottenmuskler för att hålla dem på plats och tar sedan försiktigt ut dem igen efter avslutat träningspass. Svårare än så är det inte att träna din bäckenbotten.

Med det sagt finns det ett par saker att tänka på, framför allt vad gäller hygienen och att lyssna på din kropp under användningen.

Här följer en lite utförligare steg-för-steg guide, så att du kommer igång på bästa sätt:

  • Tvätta alltid knipkulorna före och efter användning. Vanligt vatten och en mild tvål fungerar bra, men du kan också använda sexleksaksrengöring om du har en sådan där hemma.
  • När kulan är ren och redo att användas, smörj in den med lite glidmedel så blir det lättare att föra in den.
  • Många tycker att är det lättare att få kulan på plats om man sitter på huk, men testa vad som känns bäst för dig.
  • För försiktigt in knipkulan i slidan och ställ dig sedan upp. I början kan det kännas lite konstigt och ovant, men det ska inte vara obehagligt eller göra ont. Tycker du det är obekvämt eller smärtsamt ska du omgående, men försiktigt, ta ut kulan igen.
  • Börja med att använda din knipkula en gång om dagen och tänk på att ta det lugnt i början. Testa exempelvis att ha den inne i dig medan du borstar tänderna och öka tiden gradvis.
  • När du ska ta ut dem igen kan du använda samma position som när du satte in dem. Dra sedan långsamt ut din kula med hjälp av snöret.
  • Rengör knipkulorna igen efter användning, innan du lägger tillbaka dem i sin låda eller påse.

Men hur länge kan man ha knipkulor inne? Generellt brukar man säga max 15 minuter i taget, men är du ny användare kan du gärna hålla passen kortare. I början räcker 5 minuter bra, sen kan du öka på tiden tills du når 15-minuters strecket.

Vill du maximera träningen med dina knipkulor, då ska du kombinera dem med knipövningar. Rengör och sätt in din kula på samma sätt som ovan, men genomför därefter dina knipövningar (du vet den där intervallträningen vi snackade om tidigare). Bäckenbottenmusklerna arbetar automatiskt för att hålla knipkulorna på plats så snart du sätter in dem, men genom att aktivt föra knipövningar under tiden de sitter inne kan du verkligen stärka upp ditt bäcken.

Nu har du lärt dig en helt del, både om själva kulorna och hur de används. Det enda som återstår är att hitta de knipkulor som passar dig och som utlovat kommer här våra bästa tips.

De bästa knipkulorna

Du har förmodligen hört talas om knipövningar och knipkulor tidigare, du har kanske till och med sett ett par eller två, men det innebär inte att du automatiskt vet vad och vilka som passar dig. Vi kan naturligtvis inte veta vad du tycker är snyggt eller hur din kropp fungerar, men vi kan hjälpa dig med lite grundläggande kunskap och fakta om några av våra favoriter. Det kan förhoppningsvis ge dig lite mer kött på benen och göra ditt val lite lättare.

Vilka knipkulor ska man börja med?

Om du är en stolt nybörjare, och du har all rätt att vara stolt över att du tagit det här steget, då ska du som sagt satsa på en lite större och lättare kula. Knipkulor för nybörjare ger dig en optimal inledning på din träning, så var inte rädd för att börja från början.

Sinful Ava Single
Med en klassisk rund kula i silikon är Sinful Ava ett utmärkt första val. Den är lätt att föra in, har en bra storlek och en nybörjarvänlig vikt. Det praktiska snöret gör det lätt att få ut den efter avslutad träning och med den släta ytan går rengöringen lekande lätt.

Satisfyer Strengthening Balls
Gillar du glada färger och mycket variation, då faller kanske de här vackra kulorna från Satisfyer dig i smaken. Du får tre modeller i en förpackning. Alla tre är av samma härliga silikonmaterial och har samma mått, men vikten varierar och de har varsin härlig färg. Börja med den lättaste och arbetade dig enkelt uppåt, eftersom hela kitet redan finns där hemma.

Baseks Träningsset
Om du är osäker på vad du ska välja har Baseks skapat ett träningssätt med två kulor, två dubbla kulor till och med. De har samma längd och bredd, men vikten skiljer sig markant. Den lättare modellen har inre kulor som roterar när du rör dig, vilket stimulerar dina muskler. När du tränat med den ett tag kan du gå över till den solida, tyngre kulan och fortsätta din utveckling.

En lila och en rosa knipkula ligger i en hand

Knipkulor för träning

När du känner att du utan problem kan hålla din, eller dina, lättare beginner knipkulor på plats, då är det dags att gå upp en nivå. Advanced knipkulor kan låta lite läskigt, men om du redan har tränat upp din bäckenbotten en del kommer det inte vara några problem för dig. Principen är densamma, de här kulorna är bara lite tyngre och/eller mindre än dem du använd tidigare. För som med all muskelträning gäller principen att man måste lägga på mer vikt i takt med att man blir bättre för att utvecklingen ska fortskrida.

Satisfyer V Balls
Gillar du tanken på ett set med flera olika vikter i har Satisfyer ett för dig som kommit lite längre med dina knipövningar och numer har ganska bra koll på dina vaginala muskler. De dubbla kulorna ger dig en bra viktutmaning redan i den första; vid den tredje och sista kan du verkligen känna dig stolt över din styrka. Härligt silikonmaterial, praktiskt snöre och pigga färger, inte konstigt att V Balls setet är omtyckt.

LELO Beads Plus
Vill du kunna skräddarsy din träning och sätta ihop ett alldeles eget viktprogram, då ska du titta närmare på LELO Beads Plus. Du får totalt 6 lösa kulor, med 3 olika viktnivåer, som du kan välja mellan. En eller två placeras i den inkluderade silikonhållaren med snöre, vilket ger dig maximal frihet att anpassa dina knipövningar och gör det lättare att uppnå dina mål.

Amaysin Deluxe
Vem har sagt att träning måste vara tråkigt? Med Amaysin Deluxe Knipkula kan knipövningarna bli en riktigt upphetsande historia. Med en vikt på 104 gram ger den helt klart din bäckenbotten en utmaning, men den ovanliga formen ser till att du får lön för mödan eftersom den kan stimulera ditt inre under användningen.

Lila knipkula ligger i en hand

Yoni ägg

Det så kallade yoni ägget har onekligen intagit en speciell plats i den intima träningens värld. En del tycker mest de är estetiskt tilltalande, andra attraheras av den spirituella mystik som omger dem. Oavsett vilka dina grunder är, kan du definitivt titta närmare på den här lite mer ovanliga varianten och vad de har att erbjuda.

Om du inte är bekant med termen sedan tidigare handlar det i korta drag om en äggformad knipkula gjord i sten. När man talar om yoni ägg tänker nog många i första hand på ett jadeägg, det vill säga att det är gjort av naturlig jade. Det är inte så konstigt, för många menar att detta är den ursprungliga varianten.

De skapades ursprungligen för att öka blodgenomflädet i vaginan, samt för att fokusera på den sensuella energin i området. Men även om utgångspunkten är, eller åtminstone var, en annan, så fyller de faktiskt samma funktion som knipkulor och kan med fördel användas på samma sätt.

Numera ses lite mer mångfald i träningsteamet, vilket innebär att du kan hitta både glasägg och de av till exempel rosenkvarts. Denna vackert rosa sten kopplas ofta ihop med universell kärlek och sägs kunna skapa mer glädje i ditt liv. Låter det spännande finns t.ex. La Gemmes Yoniägg i 3 olika storlekar, samtliga av rosenkvarts, så att du kan välja det som passar dig och din erfarenhetsnivå bäst.

Tre Yoniägg ligger i en hand

Bäckenbottentränare – ett spännande alternativ

Tro det eller ej, men vi har ännu ett äss i rockärmen. Om du vill vara riktigt, riktigt säker på att du får gjort dina knipövningar, och att du gör dem på rätt sätt, då ska du skaffa dig en bäckenbottentränare.

Den kan jämföras med en personlig tränare, fast i teknologisk form. Via en app guidar din intima PT dig hela vägen från start till mål, så att du får till rätt teknik och uppnår underlivets svar på svällande överarmar.

De bästa bäckenbottentränarna

Det kan låta lite tekniskt och krångligt, men det behöver det inte alls vara. Låt oss presentera 3 av våra favoriter, så kanske du ser det fina i kråksången, du också.

OhMiBod Lovelife Krush
Med hjälp av en inbyggd sensor registrerar prisbelönta Lovelife Kush från OhMiBod styrkan, uthålligheten och hur mycket kontroll du har i dina bäckenbottenmuskler. Informationen används sedan för sätta ihop ett personligt träningsprogram anpassat just för dig, som du har tillgång till i appen TASL (The Art of Science and Love). Appen är helt gratis att ladda ner och kan, förutom smarta träningspass, även bjuda på en del lite fräckare lekar i läget Fun Mode.

We-Vibe Bloom
Med We-Vibe Bloom får du lite extra…och så ännu mer! Den här bäckenbottentränaren har 3 utbytbara vikter, så du kan börja lätt och sedan träna upp dig i ett lagom långsamt tempo. Du kan kombinera din träning med pirrande vibrationer, eller bara njuta av dem som en välförtjänt belöning efteråt. Vibrationerna styrs via gratisappen We-Connect, och som grädde på moset kan du skapa dina egna vibrationer om du känner för det.

Elvie
Få hjälp och guidning hela vägen fram till en spänstigare muskulatur med populär och prisbelönta Elvie Bäckenbottentränare. Den har en smart app, Elvie Trainer, som kan laddas ner helt gratis. Appen visar dig hur dina knipövningar ser ut och hjälper dig, vid behov, rätta till tekniken så att du kniper rätt. Du kan också se hur du utvecklar dig och blir bättre allteftersom. Träningen genomförs i korta 5-minuters pass, där kraften och rörelserna mäts, så det är både lätt och roligt att komma igång.

Elvie Bäckenbottentränare tillsammans med mobil

Geishakulor

Nu har du samlat på dig ett helt pärlband med användbar information och nyttigt vetande kring knipkulor och knipövningar. Förhoppningsvis förstår du nu varför det är så viktigt att hålla underredet i trim, men också att det kan vara ett riktigt roligt projekt. För att lägga lite extra fokus på den mer njutbara delen av din nya favoritträning vill vi därför avsluta med att prata lite om geishakulor.

Du känner kanske redan till succén som satte dem på kartan? Det gör i vart fall minst 170 miljoner andra människor världen över. I Fifty Shades of Grey förvandlas nämligen knipkulorna till geishakulor, när en viss Herre med dominanta drag tar kontroll och placerar dem i Fröken A. Hon går sedan runt med dem inne i sig under offentlig tillställning.

När han senare tar ut dem igen kan deras hemliga förspel utveckla sig till ännu en het afton.

Kopiera det berömda parents trick och använd geishakulor tillsammans med din partner; det är ett perfekt sätt att piffa till en småtråkig hemmakväll eller en obligatorisk middagsbjudning. För att inte tala om ett spännande sätt att ta bäckenbottenträningen till nya nivåer, när de vanliga knipövningarna börjar kännas lite för lätta och du är redo att utforska din nyvunna sexuella känslighet.

Knipkula och fjärrkontroll från Fifty Shades of Grey som ligger på en grå påse

Och kniiiip!

Vi hoppas att du nu har mer lust än någonsin att komma igång med knipövningarna, så att du kan träna upp ditt underliv och få guldmedalj på alla fronter.

Titta igenom det stora utbudet på Sinful.se, där du hittar knipkulor, bäckenbottentränare, yoni ägg och alla de andra produkterna vi pratat om i det här blogginlägget.