Hos Sinful har vi analyserat vår data och hittat en massa roliga fakta om svenskarnas sexliv under 2015. Du kan bland annat läsa vilken som har varit årets hetaste trend i Sverige och vilka produkter som har varit dom mest efterfrågade under året.
I denna artikel kan du läsa all fakta vi har hittat om svenskarna i 2015.
Svenskarna köper i genomsnitt 2,7 stycken sexleksaker
Statistiken visar att svenskarna under 2015 i genomsnitt har köpt 2,7 stycken sexleksaker när dom handlar hos Sinful.
Om man ser närmare på fördelningen mellan män och kvinnor, så visar statistiken att män köper fler sexleksaker än kvinnor. Kvinnor köper oftast en sexleksak, som till exempel en vibrator samt ett glidmedel. Männen drar upp statistiken då de oftast köper flera sexleksaker åt gången. Ofta köper dom två olika sexleksaker samt två eller tre glidmedel.
De populäraste produkterna
Om man kikar vidare på Sinfuls försäljningsstatistik under år 2015 kan man tydligt se att kvinnorna har en förkärlek till den nytänkande produkten Womanizer.
Stimulatorn bygger på en helt ny teknologi och har bland annat blivit omtalad i TV4 Nyhetsmorgon.
Bland männen är efterfrågan istället som störst på en modern penisvibrator vid namn Cobra.
Hos par verkar intresset under år 2015 ha varit störst kring parvibratorn We-Vibe 4 som förstärker stimuleringen för såväl mannen som kvinnan.
Svenskarna föredrar en dildo på 14,6 cm
Om man ser närmare på de dildos som har sålts under år 2015 visar det sig att genomsnittssvensken föredrar en dildo som har en längd på 14,6 cm.
Enligt en artikel på illvet.se är genomsnittslängden på den svenska mannens penis 14,8 cm. Det ser därmed ut som att männen i Sverige kan släppa all press kring storlek och längd när kvinnor nu ändå verkar föredra en längd som är kortare än medelpenisen.
Sveriges kåtaste kommun är Gällivare
I november undersökte Sinful vilka kommuner som spenderar störst summor pengar på sexleksaker jämfört med antalet invånare. Resultatet visade att man i Gällivare köper 2,14 gånger så många sexleksaker om man jämför med riksgenomsnittet, vilket också gör kommunen till den som har visat störst intresse för sexleksaker under år 2015.
Undersökningen visade också att Höganäs är Sveriges minst sexiga kommun… Där landade poängen endast på 0,37, vilket betyder att man i Höganäs endast spenderade en tredjedel av den summa som genomsnittsvensken lade på sexleksaker under år 2015.
Årets sexigaste namn blev Jens och Birgitta
Baserat på de 50 000 senaste beställningarna gjorde Sinful dessutom en undersökning för att komma fram till vilka svenska namn som hade handlat sexleksaker för störst summor. Det kunde senare avslöjas att det var de traditionella namnen Jens och Birgitta som hade visat ett lite extra stort intresse för sexleksaker.
Överlag visade det sig att det var namn som ofta bärs av den lite äldre generationen som hade beställt sexleksaker för störst summor om man jämför med riksgenomsnittet. Exempel på namn som toppade listan var bland annat Knut, Einar, Inger och Eva.
Svenskarna handlar flest sexleksaker mellan kl. 21 – 22
Statistiken från det gångna året visar att svenskarna köper flest sexleksaker på kvällen då barnen har gått och lagt sig. Mer exakt tar sexshoppen emot flest beställningar mellan klockan 21 och 22.
Något som är lite överraskande är att det också är ytterst populärt att beställa sexleksaker mitt på dagen mellan klockan 12 och 13 – det verkar alltså som att det är många svenskar som utnyttjar lunchrasten för att hinna beställa hem utökning till den lite hemligare avdelningen i byrålådan.
“Vi upplever att det är väldigt många som går in och köper sexleksaker efter att barnen har gått och lagt sig. Det är väl egentligen inte så konstigt då det först är på kvällen som föräldrarna har lite tid för sig själva och för varandra. Något som däremot kommer som en överraskning är att det också verkar vara populärt att bläddra runt bland våra sexleksaker under lunchrasten”, säger Sinfuls delägare Mathilde Mackowski.
Bondage är årets hetaste trend
Den hetaste trenden under år 2015 är bondage och det är speciellt handbojor och piskor som har blivit extra populära bland svenskarna. Den ökande efterfrågan beror troligtvis på 50 Shades of Grey-febern, som fortfarande verkar inspirera svenskarna till nya och spännande sovrumslekar.
“Vi har under det gångna året sett en stor ökning i vår försäljning av bondagesexleksaker. Försäljningen har ökat markant efter att 50 Shades of Grey hade premiär på biograferna i februari månad. Det verkar helt enkelt som att filmen har fått många svenska par att våga experimentera med bondagelekar hemma i sovrummen. Försäljningen har faktiskt ökat med hela 127% när det kommer till de här produkterna”, säger Mathilde Mackowski.
Årets överraskning
En av de produktgrupper som har överraskat lite extra i år är prostatavibratorer för män. Under 2015 har försäljningen av prostatavibratorerna ökat gradvist och till slut blivit ett oerhört populärt köp bland männen.
Det här beror främst på att det först är under 2015 som många av de största tillverkarna av sexleksaker har börjat fokusera mer på prostatavibratorer, till följd av den ökade efterfrågan bland männen.